یزدفردا: «چانگ‌ای 6» هم‌اکنون در مدار ماه، منتظر به‌وجودآمدن شرایط ایده‌آل از نظر روشنایی در منطقه مذکور است و بهترین مکان‌های فرود را جستجو می‌کند.

به گزارش یزدفردا: فضاپیمای رباتیک چانگ‌ای 6 (Chang'e 6) اکنون در مدار ماه قرار دارد و برای فرود خود آماده می‌شود تا مأموریت بازگرداندن نمونه از سمت پنهان ماه را انجام دهد. فضاپیمای چندبخشی چین قرار است در اوایل ماه ژوئن (خردادماه) در «حوضه قطب جنوب – آیتکن» (SPA) که دهانه‌ای با قطر حدود 2500 کیلومتر است، فرود بیاید.

چانگ‌ای 6 هم‌اکنون منتظر به‌وجودآمدن شرایط ایده‌آل از نظر روشنایی در منطقه مذکور است و بهترین مکان‌های فرود در داخل یا اطراف دهانه آپولو، که بخشی از حوضه بزرگتر SPA است را جستجو می‌کند.

در مأموریت Chang'e 6، یک فرودگر روی سطح سمت پنهان ماه قرار خواهد گرفت و همچنین فضاپیمایی در مدار اطراف ماه گردش می‌کند. 48 ساعت پس از فرود، فرودگر از یک بازوی رباتیک برای برداشتن سنگ و خاک از سطح ماه کمک خواهد گرفت. سپس مرحله اصلی ماموریت Chang'e 6 آغاز می‌شود. پس از تقریباً پنج روز، یک کپسول بازگشتی دوباره وارد جو زمین می‌شود و در منطقه Siziwang Banner در شمال مغولستان داخلی در چین فرود می‌آید.

کل این ماموریت از زمان پرتاب آن در 3 می (14 اردیبهشت) تا بازگشت کپسول حاوی نمونه‌ها به زمین، 53 روز طول خواهد کشید.

منطقه فرود موردنظر در سمت پنهان ماه

«حوضه قطب جنوب – آیتکن» به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ساختار ضربه‌ای روی ماه، ازجمله مکان‌های دارای اولویت برای اکتشافات آینده و بازگرداندن نمونه به زمین محسوب می‌شود. یکی از مناطق کاندید فرود برای Chang'e 6 «کریپتومار» (Cryptomare) است، امتدادی از رسوبات آتشفشانی در جنوب حوضه آپولو که تا حدی توسط دهانه‌ها یا سایر ویژگی‌های سطح ماه پنهان شده است.

این منطقه نه‌تنها برای Chang'e 6 به‌عنوان یک منطقه فرود در نظر گرفته شده است، بلکه یکی از مأموریت‌های بالقوه ماه ناسا، با نام Endurance نیز برای عبور از مرکز آن و همچنین بازگرداندن نمونه‌ها طراحی شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا